Вища кваліфікаційна комісія суддів України у пленарному складі :
головуючого – Андрія ПАСІЧНИКА,
членів Комісії: Михайла БОГОНОСА (доповідач), Людмили ВОЛКОВОЇ, Ярослава ДУХА, Романа КИДИСЮКА, Олега КОЛІУША, Володимира ЛУГАНСЬКОГО, Руслана МЕЛЬНИКА, Олексія ОМЕЛЬЯНА, Романа САБОДАША, Сергія ЧУМАКА,
розглянувши питання про перегляд рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 26 травня 2025 року № 645/дс-25 про відмову Зінченку Віталію Вікторовичу в допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24,
встановила:
Рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 оголошено добір кандидатів на посаду судді місцевого суду з урахуванням 1 800 прогнозованих вакантних посад суддів у місцевих судах (далі – Добір) та затверджено текст відповідного оголошення.
До Комісії 28 квітня 2025 року звернувся Зінченко Віталій Вікторович із заявою про участь у Доборі.
Комісією у складі колегії перевірено подані Зінченком В.В. документи щодо відповідності їх переліку, визначеному в Оголошенні про добір кандидатів на посаду судді місцевого суду, затвердженого рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 (далі – Оголошення), та особливому порядку подання документів для участі в Доборі для окремих категорій осіб – військовослужбовців, дотримання вимог до їх оформлення, відповідності особи, яка звернулась із заявою про допуск до участі в Доборі, установленим статтею 69 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон) вимогам до кандидата на посаду судді, дотримання строку їх подання.
За результатами розгляду таких документів рішенням Комісії у складі колегії від 26 травня 2025 року № 645/дс-25 відмовлено Зінченку В.В. в допуску до участі в Доборі.
Указане рішення мотивовано тим, що на Зінченка В.В. не поширюється пункт 4 особливого порядку подання документів для участі в Доборі для окремих категорій осіб – військовослужбовців, яким надано додатковий строк для подання документів для участі в Доборі.
До Комісії 30 травня 2025 року та 02 червня 2025 року звернувся Зінченко В.В. із заявами аналогічного змісту про перегляд рішення Комісії щодо відмови в допуску до участі в Доборі. У заявах зазначає про долучення до пакету документів довідки щодо ІНФОРМАЦІЯ_1, зокрема на посадах, що передбачають здійснення правозастосовчої діяльності, для участі в оголошеному 11 грудня 2024 року доборі на посаду судді місцевого суду в порядку, визначеному Особливим порядком.
Крім того, Зінченко В.В. звертає увагу Комісії на порушення принципу рівності, що гарантує однакові умови для реалізації прав усіх учасників Добору. Таке твердження обґрунтоване тим, що заявник проходив ІНФОРМАЦІЯ_2 разом з іншими особами, які беруть участь в Доборі. Попри те, що всі особи перебували в аналогічних умовах та надали однакові документи, рішення щодо них є різними.
Згідно з частиною п’ятою статті 92 Закону порядок роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України визначається цим Законом. Процедурні питання діяльності Комісії відповідно до цього Закону визначаються Регламентом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Відповідно до абзацу другого частини четвертої статті 101 Закону Вища кваліфікаційна комісія суддів України може переглядати рішення, прийняті палатою чи колегією, щодо допуску до конкурсу або добору.
Пунктом 58.15 Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 (у редакції рішення Комісії від 19 жовтня 2023 року № 119/зп-23 (з наступними змінами), встановлено, що Комісія у пленарному складі переглядає рішення, прийняте палатою чи колегією, щодо допуску до конкурсу або добору.
Перевіривши обставини, викладені в заявах Зінченка В.В., повторно дослідивши подані документи, заслухавши доповідача, Комісія встановила таке.
В Оголошенні визначено строк подання заяви, перелік необхідних документів для участі в Доборі, та вимоги до їх оформлення.
Підпунктом 14.1 пункту 14 Оголошення визначено, що Комісія на основі поданих особою документів здійснює перевірку: дотримання особою визначеного Комісією строку подання документів для участі в доборі на посаду судді; поданих особою документів на відповідність переліку та вимогам до їх оформлення; відповідності особи встановленим Конституцією України та Законом України «Про судоустрій і статус суддів» вимогам до кандидата на посаду судді на день подання заяви про участь у доборі на посаду судді.
Згідно з підпунктом 14.2 пункту 14 Оголошення до участі в Доборі допускаються особи, які: у порядку та строки, визначені цим Оголошенням, подали всі необхідні документи; на день подання заяви та документів відповідають установленим вимогам до кандидата на посаду судді місцевого суду.
Рішенням від 15 січня 2025 року № 14/зп-25 визначено особливий порядок подання документів для участі в Доборі для окремих категорій осіб – військовослужбовців (далі – Особливий порядок).
Основною відмінністю Особливого порядку є встановлення більш тривалого строку подання документів для військовослужбовців – з 01 березня до 01 травня 2025 року включно (пункт 4 Особливого порядку).
Пунктом 1 Особливого порядку передбачено, що цей порядок подання документів для участі Доборі може бути реалізований військовослужбовцями Збройних Сил України та інших військових формувань, які станом на дату подання документів проходять військову службу та мають намір стати суддею.
Легітимна мета Особливого порядку окреслена в мотивувальній частині рішення Комісії від 15 січня 2025 року № 14/зп-25, яким визначено, що такий порядок встановлюється щодо військовослужбовців, які під час виконання конституційного обов’язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України обмежені в можливості підготувати для подання документи порівняно з особами, які також мають намір стати суддею та не є військовослужбовцями.
Так, щоб реалізувати право на подання документів для участі в Доборі у строки, визначені Особливим порядком, необхідно дотриматися таких умов:
- наявність статусу військовослужбовця;
- проходження на день подання документів військової служби;
- місце військової служби – Збройні Сили України чи інші військові формування.
Крім того, пунктом 2 Особливого порядку окремо визначено деякі категорії військовослужбовців, на яких не поширюються норми особливого порядку навіть попри формальне дотримання вказаних вище умов.
Пунктом 3 Особливого порядку визначено, що для реалізації права на особливий порядок подання документів особа має надати документ (документи), що підтверджує (підтверджують) проходження військової служби станом на дату подання документів. До таких документів належать довідка з військової частини форми № 5 (додаток 24 до інструкції з діловодства у Збройних Силах України (пункт 2.9.4.3) або інший документ із зазначенням дати призову (зарахування на військову службу), виписка (витяг) з наказу про призов (зарахування на військову службу) тощо. Документ має містити дані про приналежність військовослужбовця до військової частини. За відсутності такого документа військовослужбовець може вказати цю інформацію у заяві довільної форми.
Дослідивши подані документи, Комісією у складі колегії встановлено, що Зінченком В.В. подано довідку, в якій зазначено, що він працює ІНФОРМАЦІЯ_3, проте відомості про його приналежність до відповідної військової частини чи іншого військового формування відсутні.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про Службу безпеки України» від 25 березня 1992 року № 2229-XII (далі – Закон від 25 березня 1992 року № 2229- XII) Служба безпеки України – державний орган спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України.
Систему Служби безпеки України складають Центральне управління Служби безпеки України, підпорядковані йому регіональні органи, органи військової контррозвідки, військові формування, а також навчальні, науково-дослідні та інші заклади Служби безпеки України (стаття 9 Закону від 25 березня 1992 року № 2229- XII).
Згідно з частиною першою статті 19 Закону від 25 березня 1992 року № 2229-XII кадри Служби безпеки України складають: співробітники-військовослужбовці, працівники, які уклали трудовий договір із Службою безпеки України, а також військовослужбовці строкової служби. Порядок обліку кадрів Служби безпеки України затверджується Головою Служби безпеки України.
Частиною першою статті 20 Закону від 25 березня 1992 року № 2229-XII передбачено, що умови і порядок виконання своїх обов’язків співробітниками-військовослужбовцями Служби безпеки України визначаються укладеним договором (контрактом). На них, а також на військовослужбовців строкової служби поширюється порядок проходження військової служби у Збройних Силах України, визначений законодавством. Військовослужбовці Служби безпеки України складають військову присягу на вірність народу України.
Аналізуючи наведені норми Закону від 25 березня 1992 року № 2229-XII, Комісія у складі колегії зауважила, що правила Особливого порядку можуть поширюватися на військовослужбовців Служби Безпеки України за умови проходження на момент подання документів військової служби у створених в системі Служби безпеки України військових формуваннях.
Комісія вкотре наголошує, що Особливий порядок встановлений для військовослужбовців, які під час виконання конституційного обов’язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України обмежені в можливості підготувати для подання документи порівняно з особами, які також мають намір стати суддею та не є військовослужбовцями.
Натомість Зінченко В.В. поданими документами підтвердив ІНФОРМАЦІЯ_4. Тому Комісія позбавлена підстав, щоб констатувати, що заявник є особою, яка на момент подання документів для участі в Доборі проходить військову службу ІНФОРМАЦІЯ_5, що є обов’язковим для реалізації права на особливий порядок подання документів.
Отже, Комісія у складі колегії правильно виснувала, що на Зінченка В.В. не поширюється пункт 4 Особливого порядку, яким надано військовослужбовцям додатковий строк для подання документів для участі в Доборі.
Водночас пунктом 3 Оголошення визначено строк подання заяви та документів для участі в Доборі – з 01 березня 2025 року до 30 березня 2025 року (включно). Встановлений строк подання документів є присічним і Комісією не продовжувався.
Комісія наголосила, що умови проведення Добору є однаковими та обов’язковими для виконання всіма кандидатами. Тому Зінченко В.В. міг подати документи для участі в Доборі в загальний строк, визначений правилами проведення Добору.
Натомість Зінченком В.В. подано до Комісії заяву та документи для участі в Доборі 28 квітня 2025 року, тобто вже після спливу строку, визначеного Комісією.
З наданих кандидатом документів не встановлено обставин, які б перешкоджали йому подати документи у загальний строк, визначений Комісією, тобто з 01 до 30 березня 2025 року.
З’ясовані обставини дають підстави вважати, що заявником не виконано вимог, визначених в Оголошенні та Особливому порядку.
З огляду на це Комісія у складі колегії дійшла обґрунтованого висновку про наявність підстав для відмови Зінченку В.В. в допуску до участі в Доборі.
Ураховуючи викладене, немає підстав вважати, що рішення Комісії у складі колегії від 26 травня 2025 року № 645/дс-25, яким відмовлено кандидату в допуску до участі в Доборі, ухвалено з порушенням вимог Закону, Регламенту Комісії та частини другої статті 19 Конституції України, а права Зінченка В.В. вказаним рішенням безпідставно порушено (обмежено). Отже, у задоволенні заяви Зінченка В.В. про перегляд рішення Комісії від 26 травня 2025 року № 645/дс-25 про відмову в допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24, слід відмовити.
Керуючись статтями 72, 73, 93, 101 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Вища кваліфікаційна комісія суддів України дев’ятьма голосами «За» та двома голосами «Проти»
вирішила:
відмовити Зінченку Віталію Вікторовичу в задоволенні заяви про перегляд рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 26 травня 2025 року № 645/дс-25 про відмову в допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24.
Головуючий Андрій ПАСІЧНИК (ЗА)
Члени Комісії: Михайло БОГОНІС (ЗА)
Людмила ВОЛКОВА (ПРОТИ)
Ярослав ДУХ (ЗА)
Роман КИДИСЮК (ЗА)
Олег КОЛІУШ (ЗА)
Володимир ЛУГАНСЬКИЙ (ПРОТИ)
Руслан МЕЛЬНИК (ЗА)
Олексій ОМЕЛЬЯН (ЗА)
Роман САБОДАШ (ЗА)
Cергій ЧУМАК (ЗА)