Вища кваліфікаційна комісія суддів України у складі колегії:
головуючого – Романа САБОДАША,
членів Комісії: Олексія ОМЕЛЬЯНА (доповідач), Андрія ПАСІЧНИКА,
провівши співбесіду з переможцем конкурсу на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів, оголошеного рішенням Комісії від 14.09.2023 № 95/зп-23, Овсієнко Оксаною Володимирівною,
встановила:
Овсієнко Оксана Володимирівна, дата народження – _________ року, громадянка України.
У 2003 році Овсієнко О.В. закінчила Національну юридичну академію України імені Ярослава Мудрого і отримала повну вищу юридичну освіту за спеціальністю «Правознавство» та здобула кваліфікацію юриста.
Стаж професійної діяльності у сфері права становить більше п’яти років.
Відповідно до державного сертифіката УМД № 00201559 від 03.10.2023 Овсієнко О.В. володіє державною мовою на рівні вільного володіння другого ступеня.
Рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 03.04.2017 № 28/зп-17 оголошено добір кандидатів на посаду судді місцевого суду з урахуванням 600 прогнозованих вакантних посад суддів місцевого суду.
До Комісії 24.05.2017 надійшла заява Овсієнко О.В. про допуск до участі в доборі кандидатів на посаду судді місцевого суду.
Рішенням Комісії від 27.09.2017 № 261/дс-17 Овсієнко О.В. допущено до участі в доборі кандидата на посаду судді місцевого суду та складенні відбіркового іспиту, як особи, яка не має трирічного стажу роботи на посаді помічника судді.
Рішенням Комісії від 07.06.2018 № 249/дс-18 Овсієнко О.В. визнано такою, що за результатами спеціальної перевірки відповідає установленим Законом України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон) вимогам до кандидата на посаду судді.
Рішенням Комісії від 24.06.2019 № 107/зп-19 Овсієнко О.В. допущено до складання кваліфікаційного іспиту на посаду судді в межах процедури добору кандидатів на посаду суддів місцевого суду, оголошеного рішенням Комісії від 03.04.2018.
Рішенням Комісії від 26.07.2019 № 39/зп23 затверджено декодовані результати анонімних письмових практичних завдань та загальних результатів кваліфікаційного іспиту Овсієнко О.В., призначеного рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 24.06.2019 № 107/зп-19.
Рішенням Комісії від 01.08.2023 № 45/зп-23 продовжено термін дії результатів кваліфікаційного іспиту кандидатів на посаду судді місцевого загального, адміністративного, господарського судів, визначено рейтинг кандидатів на посаду судді місцевого загального суду та затверджено резерв кандидатів на заміщення вакантних посад суддів.
Рішенням Комісії від 14.09.2023 № 95/зп-23 оголошено конкурс на зайняття 560 вакантних посад суддів у місцевих судах для кандидатів на посаду судді, зарахованих до резервів на заміщення вакантних посад суддів місцевих судів. Встановлено загальний порядок та строки подання кандидатами заяв та документів для участі в цьому конкурсі, затверджено умови проведення конкурсу на зайняття 560 вакантних посад суддів у місцевих судах для кандидатів на посаду судді, зарахованих до резервів на заміщення вакантних посад суддів місцевих судів, та визначено, що питання допуску до участі в конкурсі вирішується Вищою кваліфікаційною комісією суддів України у складі колегій.
До Комісії 17.10.2023 надійшла заява Овсієнко О.В. про допуск до участі в оголошеному конкурсі як особи, яка відповідає вимогам статті 69 Закону, перебуває в резерві на заміщення вакантних посад суддів та не займає суддівської посади.
Рішенням Комісії від 01.12.2023 № 10/дс-23 Овсієнко О.В. допущено до участі в конкурсі.
Рішенням Комісії від 19.12.2023 № 177/зп-23 затверджено та оприлюднено рейтинг учасників конкурсу на посади суддів місцевих загальних судів у межах конкурсу, оголошеного рішенням Комісії від 14.09.2023 № 95/зп-23. Зокрема, визначено рейтинг кандидатів на посаду судді Ковельського міськрайонного суду Волинської області, в якому Овсієнко О.В. займає переможну позицію.
Комісією 18.03.2024 проведено співбесіду з Овсієнко О.В.
Відповідно до частини третьої статті 127 Конституції України на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п’яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п’ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою. Законом можуть бути передбачені додаткові вимоги для призначення на посаду судді.
Згідно з пунктом 58 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону Вища кваліфікаційна комісія суддів України завершує конкурс на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів, оголошений рішенням Комісії від 14.09.2023 № 95/зп-23, за правилами, які діють після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедур суддівської кар’єри» від 09.12.2023 № 3511-IX.
Частиною першою статті 69 Закону визначено, що на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п’яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п’ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови.
Частинами першою та другою статті 795 Закону передбачено, що після визначення переможця конкурсу Вища кваліфікаційна комісія суддів України на своєму засіданні проводить з ним співбесіду. За результатами співбесіди Вища кваліфікаційна комісія суддів України ухвалює рішення про рекомендацію або про відмову в наданні рекомендації про призначення кандидата на посаду судді.
Конкурс на зайняття вакантної посади судді завершується ухваленням Вищою кваліфікаційною комісією суддів України рішення про рекомендацію про призначення кандидатів суддями (частина п’ята статті 795 Закону).
Під час співбесіди з кандидатом та дослідження досьє Комісією встановлено його належність до громадянства України, перевірено дотримання вікового та професійного цензу, а також надано оцінку документу про підтвердження рівня володіння державною мовою відповідно до визначеного стандарту.
Під час засідання Комісії 27.02.2024, продовженим 19.03.2024, Овсієнко О.В. роз’яснено права, в тому числі право на відвід.
Овсієнко О.В. відводів членам колегії Комісії не заявила.
Комісією повідомлено кандидата, що до Комісії надійшло звернення Громадської Організації «Всеукраїнське об’єднання «Автомайдан», копія якого була надіслана кандидату. У вказаному зверненні зазначено, зокрема, що у 2016 році кандидат подарувала земельну ділянку іншій особі за договором дарування. Обдарований є братом судді Турійського районного суду Волинської області, який упродовж 2015 - 2017 років розглянув 15 справ, участь у яких брала кандидат як представник (захисник). Зокрема 08.11.2016, тобто за 20 днів до укладення договору дарування земельної ділянки брату судді, суддя постановив ухвалу у справі № 169/495/15-ц, якою затвердив мирову угоду між сторонами, де позивача представляла саме кандидат. 09.12.2016, тобто через 11 днів після укладення договору дарування земельної ділянки брату судді, суддя відкрив провадження у справі № 169/655/16-ц, де позивача представляла саме кандидат, а 29.12.2016 затвердив мирову угоду між сторонами та закрив провадження. Також кандидат представляла інтереси різних сторін у справах, у яких головував суддя, брат обдарованого. Крім того, у зверненні вказано, що батько судді є власником п’яти земельних ділянок, які розташовані поруч з подарованою кандидатом земельною ділянкою.
На запитання Комісії про обставини та мотиви укладення згаданого договору дарування земельної ділянки на користь близької особи судді Овсієнко О.В. пояснила, що земельну ділянку площею 320 кв.м, розташовану в Турійському районі Волинської області, було набуто нею у власність 30.10.2014 шляхом безоплатної приватизації. Кандидат зазначила, що на підставі договору дарування від 28.11.2016 вказану вище земельну ділянку було подаровано ОСОБА_1, який дар прийняв. Овсієнко О.В. повідомила, що рішення про відчуження земельної ділянки було прийнято у зв’язку з тим, що ця земельна ділянка потребувала значних витрат коштів для її очищення від густого чагарнику та наступного ландшафтного планування (вирівнювання), тоді як зміна певних життєвих обставин обумовила інші пріоритети спрямування сімейного бюджету.
Також Овсієнко О.В. повідомила, що обдарований є адвокатом і колегою кандидата, а отже, їх стосунки можна охарактеризувати виключно як ділові та робочі. Договір дарування повністю охоплюється принципом свободи цивільного договору і не має жодних прихованих мотивів. Правочин жодним чином не пов’язаний з професійною адвокатською діяльністю кандидата, у тому числі з її участю як представника та захисника в цивільних та кримінальних справах, що перебували у провадженні судді Турійського районного суду Волинської області, який є рідним братом обдарованого. Крім того, рішення ухвалені суддею Турійського районного суду Волинської області, який є рідним братом обдарованого, є законними та обґрунтованими, їх зміст відповідав вимогам чинного законодавства, а рішення не оскаржувались. Овсієнко О.В. підкреслила, що в жодній справі, яка перебувала у провадженні зазначеного судді кандидат не брала участі як сторона, а виключно як представник сторони чи захисник. При цьому згідно з пунктом 16 частини першої статті 23 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» однією з ключових гарантій адвокатської діяльності є заборона ототожнення адвоката з клієнтом. Наведені факти, на думку Овсієнко О.В., свідчать про відсутність будь-якого негативного (прямого чи прихованого) впливу правочину на результати її професійної адвокатської діяльності.
На запитання Комісії чи можуть в описаній ситуації вбачатись наявність суб’єктивного або об’єктивного критерію для відводу судді, кандидат відповіла, що в подібній ситуації (дарування близькій особі судді нерухомого майна представником іншої сторони у справі) швидше за все, заявила б відвід судді.
Відповідно до частини другої статті 44 Правил адвокатської етики адвокат має поважати процесуальні права адвоката, який представляє іншу сторону, і не вдаватись до дій, що грубо порушують останні.
З посиланням на частину другу статті 44 Правил адвокатської етики Комісія поцікавилася в кандидата щодо права адвоката, що представляє іншу сторону в судовому процесі, знати про те, що кандидат, яка бере участь у процесі як адвокат, подарувала нерухоме майно родичу судді. На запитання Комісії, чи вважатиметься порушенням частини другої статті 44 Правил адвокатської етики приховування одним адвокатом від іншого такої інформації, яка може бути підставою для відводу судді, кандидат відповіла, що інша сторона мала право знати таку інформацію, але нерозкриття такої інформації жодних прав або інтересів не порушило з огляду на те, що рішення суду задовільнили всі сторони, є законними і обґрунтованими та не були оскаржені у встановленому порядку.
На запитання Комісії щодо укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки замість договору дарування кандидат відповіла, що не мала наміру нести витрати на експертну грошову оцінку земельної ділянки та через «письмову тяганину зі сплати податків», а тому земельну ділянку легше було подарувати.
Вища кваліфікаційна комісія суддів України є державним колегіальним органом суддівського врядування, який на постійній основі діє в системі правосуддя України. Основною метою Комісії є формування доброчесного та високопрофесійного корпусу суддів.
На етапах добору та конкурсу для призначення на посаду судді встановлюється відповідність кандидата передбаченим Конституцією України та Законом вимогам, зокрема критеріям доброчесності та професійної етики. Комісія має перевірити наявність інших обставин, які можуть негативно вплинути на суспільну довіру до судової влади у зв’язку з призначенням кандидата на посаду судді. Ці заходи об’єднані метою забезпечити авторитет та довіру до судової влади, що формуються залежно від персонального складу осіб, які призначаються на посади суддів.
Нездатність кандидата пояснити мотиви укладення договору дарування нерухомого майна родичу судді, який систематично розглядав справи за участі кандидата як адвоката; приховування цієї інформації від інших учасників судових процесів під головуванням судді, родич якого є обдарованим згідно із згаданим договором дарування; надання пояснень щодо укладення договору відчуження вказаної земельної ділянки у спосіб дарування, а не купівлі-продажу, через небажання кандидата нести витрати на експертну грошову оцінку земельної ділянки та тяганину зі сплати податків не відповідають критеріям, що висуваються до особи, яка претендує обійняти посаду судді.
За результатами вивчення суддівського досьє та співбесіди з Овсієнко О.В. отримано інформацію про кандидата, яка породжує обґрунтовані сумніви в незалежності, чесності, сумлінності, у дотриманні етичних норм, бездоганній поведінці у професійній діяльності та особистому житті.
Згідно з частиною третьою статті 79-5 Закону Вища кваліфікаційна комісія суддів України ухвалює вмотивоване рішення про відмову в наданні рекомендації про призначення кандидата на посаду судді у разі наявності обґрунтованого сумніву щодо його відповідності критеріям доброчесності чи професійної етики.
З підстав викладеного Комісія дійшла висновку про невідповідність Овсієнко О.В. вимогам до кандидата, передбаченим Конституцією України та Законом, що є підставою для ухвалення рішення про відмову в наданні рекомендації про призначення кандидата на посаду судді Ковельського міськрайонного суду Волинської області.
Ураховуючи викладене, Вища кваліфікаційна комісія суддів України одноголосно
вирішила:
відмовити у внесенні рекомендації Вищій раді правосуддя про призначення Овсієнко Оксани Володимирівни на посаду судді Ковельського міськрайонного суду Волинської області.
Головуючий Роман САБОДАШ
Члени Комісії: Олексій ОМЕЛЬЯН
Андрій ПАСІЧНИК