Вища кваліфікаційна комісія суддів України у складі колегії:
головуючого – Руслана СИДОРОВИЧА,
членів Комісії: Людмили ВОЛКОВОЇ (доповідач), Романа КИДИСЮКА,
провівши співбесіду з переможцем конкурсу на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів, оголошеного рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23, Позняком Олександром Миколайовичем,
встановила:
Стислий виклад інформації про кандидата.
Позняк Олександр Миколайович, громадянин України, має вищу юридичну освіту. У 1997 році закінчив Національну юридичну академію України імені Ярослава Мудрого та одержав диплом за спеціальністю «Правознавство».
Відповідно до державного сертифіката володіє державною мовою на рівні вільного володіння другого ступеня.
Стаж професійної діяльності у сфері права становить понад 5 років.
Інформація про етапи конкурсу на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів.
Рішенням Комісії від 03 квітня 2017 року № 28/зп-17 оголошено добір кандидатів на посаду судді місцевого суду з урахуванням 600 прогнозованих вакантних посад суддів місцевого суду.
До Комісії 03 травня 2017 року звернувся Позняк О.М. із заявою про допуск до участі в доборі кандидатів на посаду судді місцевого суду.
Рішенням Комісії від 28 вересня 2017 року № 175/дс-17 Позняка О.М. допущено до участі в доборі кандидатів на посаду судді місцевого суду та складання відбіркового іспиту як особу, яка не має трирічного стажу роботи на посаді помічника судді.
Рішенням Комісії від 12 червня 2018 року № 264/дс-18 Позняка О.М. визнано таким, що за результатами спеціальної перевірки відповідає установленим Законом України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон) вимогам до кандидата на посаду судді.
Рішенням Комісії від 01 серпня 2023 року № 45/зп-23 продовжено термін дії результатів кваліфікаційного іспиту кандидатів на посаду судді місцевого загального, адміністративного, господарського судів, визначено рейтинг кандидатів на посаду судді місцевого загального суду та затверджено резерв кандидатів на заміщення вакантних посад суддів.
Рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23 оголошено конкурс на зайняття 560 вакантних посад суддів у місцевих судах для кандидатів на посаду судді, зарахованих до резервів на заміщення вакантних посад суддів місцевих судів.
До Комісії 12 жовтня 2023 року звернувся Позняк О.М. із заявою про допуск до участі в оголошеному конкурсі як особа, яка відповідає вимогам статті 69 Закону, перебуває в резерві на заміщення вакантних посад суддів та не займає суддівської посади.
Рішенням Комісії від 01 грудня 2023 року № 11/дс-23 Позняка О.М. допущено до участі в оголошеному рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23 конкурсі.
Рішенням Комісії від 19 грудня 2023 року № 177/зп-23 затверджено та оприлюднено на офіційному вебсайті Комісії рейтинг учасників конкурсу на посади суддів місцевих загальних судів у межах конкурсу, оголошеного рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23. Зокрема, визначено рейтинг кандидатів на посаду судді Київського районного суду міста Одеси, в якому Позняк О.М. зайняв переможну позицію.
Відповідно до частин першої – третьої статті 79-5 Закону після визначення переможця конкурсу Вища кваліфікаційна комісія суддів України на своєму засіданні проводить з ним співбесіду. За результатами співбесіди Вища кваліфікаційна комісія суддів України ухвалює:
1) рішення про рекомендацію або про відмову в наданні рекомендації про призначення кандидата на посаду судді;
2) рішення про рекомендацію про переведення судді (якщо переможцем конкурсу на посаду судді місцевого суду став суддя).
Неявка переможця на співбесіду з Комісією не перешкоджає ухваленню таких рішень.
Вища кваліфікаційна комісія суддів України ухвалює вмотивоване рішення про відмову в наданні рекомендації про призначення кандидата на посаду судді у разі наявності обґрунтованого сумніву щодо його відповідності критеріям доброчесності чи професійної етики.
Конкурс на зайняття вакантної посади судді завершується ухваленням Вищою кваліфікаційною комісією суддів України рішення про рекомендацію про призначення кандидатів суддями (частина п’ята статті 79-5 Закону).
Згідно з частиною шостою статті 79-5 Закону за результатами конкурсу Вища кваліфікаційна комісія суддів України надсилає до Вищої ради правосуддя відповідно до кількості вакантних посад суддів рекомендації про призначення кандидатів суддями.
Висновок Комісії за результатами проведеної співбесіди.
Вища кваліфікаційна комісія суддів України є державним колегіальним органом суддівського врядування, який на постійній основі діє у системі правосуддя України.
Основною метою Комісії є формування доброчесного та високопрофесійного корпусу суддів.
На етапах призначення на посаду судді, визначених Законом, встановлюється відповідність кандидата передбаченим Конституцією України та Законом вимогам, зокрема критеріям доброчесності і професійної етики.
Комісія має перевірити наявність інших обставин, які можуть негативно вплинути на суспільну довіру до судової влади у зв’язку з призначенням кандидата на посаду судді. Ці заходи об’єднані метою забезпечити авторитет та довіру до судової влади, що формуються залежно від персонального складу осіб, які призначаються на посади суддів.
Авторитет та довіра до судової влади формуються залежно від персонального складу судів, від осіб, які обіймають посади суддів та формують суддівський корпус. Саме тому важливо, щоб кандидат на посаду судді, як і суддя, не допускав будь-якої неналежної (недоброчесної, неетичної) поведінки як у професійній діяльності, так і в особистому житті, яка може поставити під сумнів відповідність кандидата критерію доброчесності, що негативно вплине на суспільну довіру до судової влади у зв’язку з таким призначенням.
З метою перевірки відомостей стосовно Позняка О.М. Комісія в межах проведення конкурсу направила, зокрема, до Служби безпеки України (далі – СБУ) запит про надання інформації, що може вказувати про можливу колабораційну діяльність, перебування на тимчасово окупованих територіях України, наявності громадянства інших країн, причетності до корупційної діяльності тощо.
У листі від 08 січня 2024 року СБУ повідомила Комісію, зокрема, про те, що Позняк О.М., ймовірно, має діючий паспорт громадянина російської федерації ІНФОРМАЦІЯ_1, виданий 03 грудня 2015 року, так званим «управлінням федеральної міграційної служби російської федерації по Республіці Крим», а також російський індивідуальний податковий номер платника податків НОМЕР_1.
У підпункті 3 пункту 5 оголошення про проведення конкурсу, затвердженого рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23, визначено, що кандидат для участі в конкурсі має подати анкету кандидата на посаду судді згідно з додатком 4 до Положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді.
Комісія установила, що в межах процедури добору Позняк О.М. подав дві анкети кандидата на посаду судді – 03 травня 2017 року та 12 жовтня 2023 року.
Обидві анкети містили розділ «Загальні відомості», у яких кандидату пропонувалося надати відповідь на такі запитання: «Вкажіть, чи маєте громадянство іншої держави», на яке Позняк О.М. надав відповідь «Ні»; «Дата набуття (прийняття) громадянства України (якщо громадянство Вами змінювалося, вкажіть дані про попереднє громадянство»), на яке Позняк О.М. надав відповідь «24 серпня 1991 року».
Під час співбесіди Позняк О.М. пояснив, що громадянство російської федерації та, відповідно, паспорт отримав за власним зверненням у 2015 році задля уникнення питань перебування на території тимчасово окупованої АР Крим. Позняк О.М. зазначив, що набуте за його заявою громадянство російської федерації було припинено згідно з порядком, визначеним законодавством російської федерації. На підтвердження надав копію довідки посольства російської федерації в Україні від 28 березня 2017 року, відповідно до якої на підставі рішення від 14 лютого 2017 року Позняку О.М. надано дозвіл на вихід із громадянства російської федерації.
Оцінивши ці обставини та пояснення кандидата, Комісія зазначає, що у пункті 6 анкети від 03 травня 2017 року та у пункті 10 анкети від 12 жовтня 2023 року обов’язковому відображенню підлягала не тільки дата набуття (прийняття) громадянства України, а й інформація про зміну громадянства, яку кандидат не вказав.
У цих діях кандидата на посаду судді Комісія вбачає ознаки недоброчесної поведінки у процедурі конкурсу на зайняття посади судді.
Пояснення Позняка О.М. про відсутність наміру приховати факт набуття громадянства російської федерації з огляду на зазначення ним вказаної обставин у анкеті кандидата на посаду судді Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду, заповненої 29 листопада 2016 року, не заслуговують на увагу, оскільки її було подано в межах іншої процедури – участі у конкурсі на посаду судді вказаного суду.
Проведення ж співбесіди з кандидатом відбувається в межах добору на вакантні посади суддів місцевих судів за результатом визначення переможців конкурсу, участь у якому передбачала подання належним чином оформлених, правдивих документів.
Крім того, у анкеті від 29 листопада 2016 року кандидат відобразив інформацію про примусове набуття ним громадянства російської федерації, що суперечить наданим під час співбесіди поясненням Позняка О.М. про добровільне набуття громадянства російської федерації (за власним бажанням).
Частиною дев’ятою статті 69 Закону встановлено, що кандидат на посаду судді відповідає критерію доброчесності, якщо відсутні обґрунтовані сумніви у його незалежності, чесності, неупередженості, непідкупності, сумлінності, у дотриманні ним етичних норм, у його бездоганній поведінці у професійній діяльності та особистому житті, а також щодо законності джерел походження його майна, відповідності рівня життя кандидата на посаду судді або членів його сім’ї задекларованим доходам, відповідності способу життя кандидата на посаду судді його попередньому статусу.
Критерій доброчесності є надзвичайно важливим з огляду на те, яку роль відіграє судова влада у становленні правової держави. Саме доброчесність є ключовою категорією у формуванні морально-етичного образу суддів, запорукою формування довіри народу до суддів та судової влади в цілому.
Доброчесність – це необхідна морально-етична складова діяльності судді, яка, серед іншого, визначає межу і спосіб його поведінки, що базується на принципах об’єктивного ставлення до сторін у справах та чесності у способі власного життя, виконанні своїх обов’язків та здійсненні правосуддя.
Авторитет та довіра до судової влади формуються залежно від персонального складу судів, від осіб, які обіймають посади суддів та формують суддівський корпус. Саме тому важливо, щоб кандидат на посаду судді, як і суддя, не допускав будь-якої неналежної (недоброчесної, неетичної) поведінки як у професійній діяльності, так і в особистому житті, яка може поставити під сумнів відповідність кандидата критерію доброчесності, що негативно вплине на суспільну довіру до судової влади у зв’язку з таким призначенням.
Бангалорськими принципами поведінки суддів від 19 травня 2006 року (схваленими Резолюцією Економічної та Соціальної Ради ООН 27 липня 2006 року № 2006/23) передбачено, що cуддя виявляє та підтримує високі стандарти поведінки суддів з метою укріплення суспільної довіри до судових органів, що має першочергове значення для підтримки незалежності судових органів (пункт 1.6).
Суддя демонструє поведінку, бездоганну навіть з точки зору стороннього спостерігача (пункт 3.1 вказаних принципів).
Ураховуючи наведені вимоги, що ставляться, зокрема, до доброчесності судді і, відповідно, до кандидата на посаду судді, Комісія доходить висновку про наявність обґрунтованих сумнівів у відповідності Позняка О.М. критерію доброчесності.
Отже, за результатами проведеної співбесіди з Позняком О.М. Комісія дійшла висновку про відмову в наданні рекомендації про призначення кандидата на посаду судді Київського районного суду міста Одеси у зв’язку з наявністю обґрунтованого сумніву щодо його відповідності критерію доброчесності.
Вища кваліфікаційна комісія суддів України одноголосно
вирішила:
відмовити в наданні рекомендації для призначення Позняка Олександра Миколайовича на посаду судді Київського районного суду міста Одеси.
Головуючий Руслан СИДОРОВИЧ
Члени Комісії: Людмила ВОЛКОВА
Роман КИДИСЮК