Вища кваліфікаційна комісія суддів України у пленарному складі:
головуючого – Олексія ОМЕЛЬЯНА,
членів Комісії: Михайла БОГОНОСА, Людмили ВОЛКОВОЇ, Віталія ГАЦЕЛЮКА, Ярослава ДУХА, Романа КИДИСЮКА, Олега КОЛІУША, Володимира ЛУГАНСЬКОГО, Руслана МЕЛЬНИКА, Романа САБОДАША, Руслана СИДОРОВИЧА, Сергія ЧУМАКА, Галини ШЕВЧУК (доповідач),
розглянувши питання про перегляд рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 06 травня 2025 року № 99/дс-25 про відмову Запорожцю Михайлу Григоровичу в допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24,
встановила:
Рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 оголошено добір кандидатів на посаду судді місцевого суду з урахуванням 1 800 прогнозованих вакантних посад суддів у місцевих судах (далі – Добір) та затверджено текст відповідного оголошення.
До Комісії 13 березня 2025 року надійшла заява Запорожця Михайла Григоровича про участь у Доборі.
Комісією у складі колегії здійснено перевірку поданих Запорожцем М.Г. документів на предмет дотримання строку їх подання, відповідності переліку та вимогам до їх оформлення, відповідності особи, яка звернулась із заявою про допуск до участі у Доборі.
За результатами розгляду таких документів, рішенням Комісії у складі колегії від 06 травня 2025 року № 99/дс-25 відмовлено Запорожцю М.Г. в допуску до участі в Доборі (далі – Рішення).
Рішення мотивовано тим, що Запорожцем М.Г. не подано згоди на проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону України «Про запобігання корупції», що є обов’язковим документом.
До Комісії 22 травня 2025 року на електронну адресу звернувся Запорожець М.Г. із заявою про перегляд рішення Комісії про відмову в допуску до участі в Доборі. Також заяву про перегляд Рішення він продублював поштовим відправленням, яке надійшло до Комісії 27 травня 2025 року.
Заяву про перегляд Рішення обґрунтовано тим, що він помилково завантажив у розділ «Документи» у вікно «Згода на проведення спеціальної перевірки» заяву про проведення перевірки, передбаченої Законом України «Про очищення влади».
Запорожець М.Г. просить Комісію взяти до уваги той факт, що він мешканець прифронтової Харківської області і підготовка необхідних документів здійснювалася ним під час повітряних тривог та масованих атак ворога на територію України.
Разом із заявою про перегляд Рішення Запорожець М.Г. надав згоду на проведення спеціальної перевірки та просив переглянути Рішення, яким йому відмовлено в допуску до участі в Доборі, з урахуванням поданої згоди.
Згідно з частиною п’ятою статті 92 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон) порядок роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України визначається Законом. Процедурні питання діяльності Комісії відповідно до Закону визначаються Регламентом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Відповідно до абзацу другого частини четвертої статті 101 Закону Вища кваліфікаційна комісія суддів України може переглядати рішення, прийняті палатою чи колегією, щодо допуску до конкурсу або добору.
Пунктом 58.15 Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 (у редакції рішення Комісії від 19 жовтня 2023 року № 119/зп- 23 (зі змінами), встановлено, що Комісія у пленарному складі переглядає рішення, прийняте палатою чи колегією, щодо допуску до конкурсу або добору.
Перевіривши обставини, викладені в заяві Запорожця М.Г. та додану до неї згоду, заслухавши доповідача, Комісія встановила таке.
Рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 затверджено текст оголошення про добір кандидатів на посаду судді місцевого суду, у якому визначено строк подання заяви, перелік необхідних документів для участі в Доборі, та вимоги до їх оформлення.
Підпунктом 14.1 пункту 14 Оголошення про добір кандидатів на посаду судді місцевого суду, затвердженого рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп- 24 (далі – Оголошення), передбачено, що Комісія на основі поданих особою документів здійснює перевірку: дотримання особою визначеного Комісією строку подання документів для участі в Доборі; поданих особою документів на відповідність переліку та вимогам до їх оформлення; відповідності особи встановленим Конституцією України та Законом вимогам до кандидата на посаду судді на день подання заяви про участь у Доборі.
Згідно з підпунктом 14.2 пункту 14 Оголошення до участі у Доборі допускаються особи, які: у порядку та строки, визначені Оголошенням, подали всі необхідні документи; на день подання заяви та документів відповідають установленим вимогам до кандидата на посаду судді місцевого суду.
Вимогами частини першої статті 69 Закону передбачено, що на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п’яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п’ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови.
Пунктом 10 частини першої статті 72 Закону визначено, що особа, яка виявила намір стати суддею, для участі у доборі на посаду судді подає до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України письмову згоду на проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону та документи, необхідні для проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону України «Про запобігання корупції».
Згідно з частиною першою статті 57 Закону України «Про запобігання корупції» спеціальна перевірка проводиться за письмовою згодою особи, яка претендує на зайняття посади, у строк, що не перевищує двадцяти п’яти календарних днів з дня надання згоди на проведення спеціальної перевірки. У разі ненадання особою такої згоди питання щодо призначення її на посаду не розглядається.
Абзацом першим частини другої статті 57 Закону України «Про запобігання корупції» визначено, що для проведення спеціальної перевірки особа, яка претендує на зайняття посади подає до відповідного органу письмову згоду на проведення спеціальної перевірки.
Підпунктом 13.12. пункту 13 Оголошення встановлено, що для участі в Доборі особі необхідно подати письмову згоду на проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та документи, необхідні для проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону України «Про запобігання корупції».
На сторінці «Добір на посаду судді місцевого суду» офіційного сайту Комісії було розміщено роз’яснення «Пам’ятка кандидату на посаду судді місцевого суду щодо документів для участі в доборі», у якому наголошено на необхідності подання згоди на проведення спеціальної перевірки та надано розтлумачення щодо форми та примірника відповідного документа.
Комісією встановлено, що в електронному кабінеті суддівської кар’єри в розділі «Документи» у вікнах «Згода на проведення спеціальної перевірки», «Інші документи» та «Пакет підписаних документів» відсутній документ у вигляді файла з назвою «Згода на проведення спеціальної перевірки», натомість міститься документ «Заява про проведення перевірки, передбаченої Законом України «Про очищення влади», що свідчить про неподання необхідного документа в строк та в порядку, визначеному в Оголошенні, з дотриманням вимог до його оформлення.
Відповідно до вимог частини третьої статті 73 Закону особи, які не подали всіх необхідних документів та/або подали документи, що не відповідають установленим законом вимогам, а також особи, які згідно з поданими документами не відповідають установленим Законом вимогам до кандидата на посаду судді, до участі у доборі на посаду судді не допускаються.
З огляду на викладене Комісія у складі колегії дійшла обґрунтованого висновку, що Запорожець М.Г. не подав до заяви для участі в Доборі усіх необхідних документів, зокрема згоди на проведення спеціальної перевірки, що стало підставою для відмови в його допуску до участі в Доборі.
Посилання Запорожця М.Г. на підготовку необхідних документів під час повітряних тривог та масованих атак ворога на територію України висновків колегії не спростовують. Комісія вважає, що 2,5 місяці з дати оголошення Добору – 11 грудня 2024 року і до дня початку подання документів – 01 березня 2025 року є достатнім строком для формування особою належного і повного пакета документів, неподання якого виключає можливість допуску до участі в Доборі.
Стосовно доводів Запорожця М.Г. щодо необхідності врахування поданої ним до заяви про перегляд Рішення згоди на проведення спеціальної перевірки, Комісія у пленарному складі зазначає, що додаткове подання документів для участі у процедурі Добору не через кабінет суддівської кар’єри та поза межами строку, є порушенням умов подання документів, визначених рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24, та не сприятиме легітимній меті встановлення однаково рівних умов для всіх учасників Добору. Тому, Комісія не бере до уваги подану Запорожцем М.Г. поза межами строку та процедури згоду на проведення спеціальної перевірки під час розгляду питання про перегляд Рішення, прийнятого колегією, щодо допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду.
Ураховуючи викладене, немає підстав вважати, що Рішення Комісії, яким відмовлено кандидату в допуску до участі в Доборі, ухвалено з порушенням вимог законодавства, а права Запорожця М.Г. безпідставно порушено. Отже, у задоволенні заяви про перегляд Рішення слід відмовити.
Керуючись статтями 93, 101 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Вища кваліфікаційна комісія суддів України одноголосно
вирішила:
відмовити Запорожцю Михайлу Григоровичу в задоволенні заяви про перегляд рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 06 травня 2025 року № 99/дс-25 про відмову Запорожцю Михайлу Григоровичу в допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24.
Головуючий Олексій ОМЕЛЬЯН
Члени Комісії: Михайло БОГОНІС
Людмила ВОЛКОВА
Віталій ГАЦЕЛЮК
Ярослав ДУХ
Роман КИДИСЮК
Олег КОЛІУШ
Володимир ЛУГАНСЬКИЙ
Руслан МЕЛЬНИК
Роман САБОДАШ
Руслан СИДОРОВИЧ
Сергій ЧУМАК
Галина ШЕВЧУК